Hoe groot is de impact van stickers op branding en marketing?

Hoe groot is de impact van stickers op branding en marketing?

Stickers zijn een eenvoudig marketinginstrument. Hun impact op branding en marketing is van groot belang. Ze bieden een kosteneffectieve manier om de merkidentiteit te versterken en de aandacht van potentiële klanten te trekken. Door hun aanpasbaarheid en diversiteit hebben stickers een opvallende rol gespeeld in verschillende marketingstrategieën over de hele wereld. 

Denk bijvoorbeeld aan die bekende ‘M’ als je in een drukke winkelstraat loopt. Het welbekende Amerikaanse bedrijf zorgt er niet alleen voor dat je hun restaurant herkent aan lichtgevende borden, maar laten zij ook raamstickers maken om op te vallen in drukke winkelstraten. Maar dit kan elke winkel natuurlijk ook doen. Deze stickers zijn een uitstekende manier om voorbijgangers te informeren over de openingstijden, specifieke promotieacties, nieuwe producten of om simpelweg de aandacht te vestigen op het merk.

De mogelijkheden zijn eindeloos, dus of het nu gaat om stickers voor verpakkingen of promotionele doeleinden. De inzet van stickers voor de verschillende toepassingen stelt bedrijven in staat om creatief te kunnen zijn om hun boodschap op een visueel aantrekkelijke manier over te brengen. Kortom, je kunt stickers drukken in vele soorten en formaten!

De impact van stickers op branding en marketing gaat verder dan alleen de fysieke aanwezigheid ervan. Ze spelen een rol in het creëren van merkherkenning en het opbouwen van loyaliteit bij consumenten. Wanneer jouw potentiële doelgroep herhaaldelijk in contact komt met jouw stickers of promotieacties zal dit jouw merkbekendheid verbeteren. Men zal jouw logo of naam herkennen en zal een associatie maken met een van de keren wanneer het in aanraking is gekomen met jouw bedrijf. 

We hebben het nu met name gehad over stickers op verschillende plekken. Maar wist je dat jouw online marketing afdeling ook kan profiteren van het plakken van stickers? Je kunt namelijk ook QR-code stickers bestellen en naar een specifieke landingspagina verwijzen waar je meer informatie kunt geven over jouw actie of diensten. Maar kun je ook je bezoekers attenderen op je social media kanalen! Dat is ook de reden dat stickers vaak als ‘guerrilla marketing’ worden ingezet.

Daarnaast is de inzet van verschillende soorten stickers relatief goedkoop ten opzichte van dure online advertenties. Deze hebben regelmatig onderhoud, ook wel optimalisaties, genoemd. Terwijl je sticker blijvend is, waarbij soms ook helemaal geen onderhoud meer nodig is. Die uren kun je dus mooi besparen en aan andere marketingactiviteiten besteden!

Zo zie je maar dat de impact van stickers snel onderschat wordt door vele marketingmanagers. Terwijl het juist een relatief simpel en financieel aantrekkelijk marketinginstrument is om nieuwe en bestaande klanten te werven.